2 styks, tak!

Det har tit undret mig, hvorfor mange skolelærere holder “kortene” tæt til kroppen, når det handler om inspiration til undervisningen?! Måske handler det om, at mange (særligt i den ældre generation) er bange for at kolleger vil kopiere deres undervisning – jeg ved det ikke. Uanset årsag(er) er denne blog ment som et oprør mod denne egoistiske holdning til god undervisning. Af samme grund vil jeg lige offentliggøre to steder på nettet, som jeg bruger flittigt, når ny undervisning skal forberedes.

Det første websted hedder videnskab.dk. Sitet går i alt sin enkelthed ud på, citat videnskab.dk:

Videnskab.dk er et initiativ udsprunget af Videnskabsministeriets projekt om forøgelse af interessen for forskning i det danske samfund tilbage i 2004. Sitet blev lanceret i 2008 ved introduktion  fra fhv. videnskabsminister Helge Sander (V). Sitets indhold og layout er stærkt inspireret af det tilsvarende norske site, forskning.no, som i dag er en af Videnskab.dk faste samarbejdspartnere.

Videnskab.dk bringer artikler researchet og skrevet af sitets uafhængige redaktion samt bidrag fra række forskere fra de danske forskningsinstitutioner. I tillæg til nyhedsartiklerne byder sitet på forskerblogs, kort nyt, debat, mm.

For at imødekomme dette publikum bevæger Videnskab.dk sig væk fra det ofte tunge tekniske sprog kendt fra forskningsverdenen. I stedet anlægges et populært lingvistisk perspektiv på forskningen, der gør indholdet lettere tilgængeligt for det brede publikum end traditionelt forskningsmateriale.

Et andet site, som jeg bruger af og til er krejslerDOTcom, som kort fortalt har samlet de naturvidenskabelige fag matematik, fysik/kemi, biologi og geografi under en hat. Ideen med sitet er  så at bringe blogindlæg om artikler og internetsider, der relaterer sig til de førnævnte fag – ulempen ved dette site er dog, at sitet ikke opdateres længere,. Alligevel vil jeg vove den påstand, at man sagtens kan finde meget god information/inspiration hos krejslerDOTcom

Jeg er udmærket klar over, at der findes mange andre gode sites ude på internettet, hvor undervisere i folkeskolen og andre steder kan søge inspiration til deres undervisning. Af samme grund er det vigtigt for mig at understrege, at de 2 nævnte sites også kun er et lille udpluk af de mange forskellige sites fra nettet, som udgør min “inspirations-palet”.

Share

Skriv et svar

